Historie
Základy ruského nacionalismu
Autor: Robert Steuckers
Rusko bylo po celou jeho historii
odloučeno od evropského vývoje. Jeho nacionalismus a národní ideologie
je poznamenána ambivaletním vztahem mezi přitakáním a odmítnutím, zčásti
Evropy, Západu jako celku.
Známý italský slavista Aldo Ferrari
poukázal na fakt, že v období od 10. do 13. století byla Kyjevská Rus
plně začleněna do středověkého ekonomického systému. Tatarská invaze
odtrhla Rusko od Západu. Koncem třináctého století vzniklo Moskevské
velkonížectví, které vytlačilo zbylé pozůstatky po tatarském vpádu.
Rusko na sebe začalo pohlížet jako na novou ortodoxní Byzanc, odlišnou
od katolického a protestantského Západu. Vítězství Moskvy zahájilo ruský
postup směrem k rozsáhlým oblastem Sibiře.
Růst moci Petra Velikého, vláda Kateřiny
Veliké a politická situace 19. století zapříčinily pozvolné
znovunavazování styků se Západem. Mnozí soudí, že komunistická revoluce
stála u zrodu nové fáze autarkické izolace a odzápadnění, a to vše
navzdory západnímu původu její vůdčí ideologie – marxismu. Avšak ani
pozápadňování země, k němuž došlo v průběhu 19. století, se nesetkalo s
jednoznačně kladným přijetím. Na začátku 19. století po celém Rusku
mocně kvetla všemožná fundamentalistická, romantická a národní hnutí,
která proti „okcidentalismu“ stavěla „slavjanofilství“. K zásadnímu
rozporu mezi levicí a pravicí došlo právě v Rusku v období rozpuku
německého romantismu. Tento konflikt je v Moskvě stále živý, když i dnes
dochází k mnoha bouřlivým debatám na toto téma.
Vůdčí osobností okcidentalistů 19.
století byl Pjotr Čaadajev. Naopak k nejvýznamnějším postavám
slavjanofilského proudu patřili Ivan Kirejevskij, Alexej Chomjakov a
Ivan Aksakov. Ruský okcidentalistický směr měl vícero odnoží: liberální,
anarchistickou a socialistickou. Slavjanofilský proud stavěl svou
ideologii na dvou základních pilířích: ortodoxním křesťanství a
rolnických komunitách. Když pomineme propagandistické výrazivo, jádro
tohoto směru spočívalo v autonomii národních církví a divokém
antiindividualismu, jenž na západní liberalismus, zejména pak jeho
anglosaskou variantu, pohlížel s neskrývaným opovržením.
V průběhu následujících desetiletí se toto rozdělení čím dál tím více prohlubovalo. Některé levicové proudy začaly tíhnout k ruskému partikularistickému antikapitalismu a anarchisticko-rolnickému socialismu. Slavjanofilská pravice se proměnila v panslavistické hnutí podněcující ruské expanzivní zájmy na Balkáně (podporovala Rumuny, Srby, Bulhary a Řeky proti Osmanské říši).
Právě k panslavistům se řadil i filosof
Nikolaj Danilevskij, autor provokativního historického panoramatu
vyobrazujícího Evropu coby společnost zestárlých lidí zbavených své
životní energie, Slovany naopak vnímá jako falangu mladých lidí, jejichž
osudem je vládnout světu. Pod ruským vedením musí Slované dobýt
Konstantinopol, obnovit historickou roli Byzance a vybudovat
nezničitelné impérium.
V kontrastu k Danilevského programu
usiloval filosof Konstantin Leonťjev o alianci mezi silami islámu a
ortodoxního křesťanství proti kvasícímu liberálnímu rozkladu
přicházejícímu ze západu. Stavěl se proti všem formám konfliktu mezi
Rusy a Osmany na Balkáně, neboť společného nepřítele viděl v
Anglosasech. K Leonťjevovým vizím se stále hlásí i mnoho dnešních Rusů.
Nelze nezmínit ani Dostojevského dílo
Deník spisovatele, v němž autor rozvíjí podobné teze (hovořící o
mladosti slovanských národů a perverznosti liberálního Západu), k nimž
navíc připojil radikální antikatolicismus. Z Dostojevského čerpali
inspiraci především němečtí „národní bolševici” v období Výmarské
republiky (Niekisch, Paetel a Moeller van den Bruck, jenž byl zároveň
jeho překladatelem).
V návaznosti na vybudování transsibiřské
magistrály pod energickým vedením ministra Witteho se rozvíjela
pragmatická a autarkická ideologie „eurasianismu”, mající za cíl
podřídit náboženství ruské kontrole, ať již prostřednictvím cara nebo
sovětského vůdce. Mezi eurasianistické ideology patřili například
Trubeckoj, Savickij nebo Vernadskij. Rusko pro ně nepředstavuje východní
část Evropy, nýbrž samostatný kontinent, rozkládající se v centru
„Světového ostrova”, britským geopolitikem Halfordem Johnem Mackinderem
nazývaného „Heartland”. Pro Mackindera ten, kdo ovládal Heartland,
ovládal celý svět. Heartland, zejména pak oblast rozkládající se od
Moskvy k Uralu a od Uralu k Bajkalu, bylo území vskutku nedostupné pro
námořní mocnosti představované Anglií a USA. Mohly tak být snadno drženy
v šachu. Sovětská politika, zejména pak v období studené války,
naplňovala největší Mackinderovy obavy a učinila rusko-sibiřské jádro
SSSR takřka nedobytným, a to bez ohledu na to, že se pohybujeme v éře
nukleární energie, letectví a střel mezikontinentálního doletu. Toto
„posvěcení srdce SSSR“ je demonstrací polooficiální ideologie Rudé
armády z dob Stalinových a Brežněvových.
Imperialističtí neo-nacionalisté,
národní komunisté a vlastenci vyčítali Gorbačovovi a Jelcinovi právě
likvidaci východoevropských, ukrajinských, baltských a středoasijských
předpolí tohoto centra země. Takovéto jsou zhruba hlavní teze dnešního
ruského nacionalismu, jehož početné odnože oscilují mezi populistickou
slavjanofiskou pozicí (tzv. „narodniki“, což je termín odvozen od
ruského slova „narod“ – lid), panslavismem a eurasijskou doktrínou. Aldo
Ferrari dělí současný ruský nacionalismus do čtyřech podskupin: a)
neo-slavjanofilové, b) eurasianisté, c) národní komunisté, d) etničtí
nacionalisté.
Neoslavjanofilové se převážně rekrutují z
řad stoupenců myšlenek Alexandra Solženicyna. Ve své stati „Jak obnovit
naše Rusko“ psané z exilu v USA spisovatel horuje pro ozdravnou kúru
země: Rusko musí upustit od všech imperiálních tendencí a uznat plnou
samostatnost a právo na sebeurčení periferních národů. Solženicyn
prosazoval federaci tří velkých slovanských národů bývalého SSSR: Ruska,
Běloruska a Ukrajiny. Zajištění maximalizace rozvoje sibiřských oblastí
spatřoval ve vytvoření malých demokratických komunit, beroucích si
částečnou inspiraci ze švýcarského modelu. Stoupenci odlišných
neo-nacionalistických proudů mu vytýkají, že jeho teze v praxi
představují znetvoření imperiální otčiny a propagaci ruralistických
utopií, jež by v dnešním hypermoderním světě byly nerealizovatelné.
Eurasianisty je možno nalézt ve všech
možných koutech ruského politického života. Odvolávají se na filosofa
Lva Gumiljova, který představuje ruskou obdobu Oswalda Spenglera, podle
něhož historické událostí korespondují s mírou vášně prostupující
jednotlivé národy. Když jsou lidé plni vzrušení, jsou schopni velkých
činů. Jakmile však vnitřní rozechvění upadne, národy upadají a umírají.
Právě takový je podle něj osud západu. Sovětské hranice představují pro
Gumiljova nedotknutelnou veličinu, nicméně nové Rusko se dle něj musí
orientovat cestou etnického pluralismu. Cílem tedy není rusifikace
periferních oblastí, jejich obyvatelé se však mají stát nerozbornými
spojenci „imperiálního lidu.“
Gumiljov, jenž zemřel v červnu roku
1992, interpretoval Leonťjevovy teze v sekulární rovině: Rusové a
turkické národy střední Asie mají společnou cestu bez ohledu na
náboženské rozdíly. Gumiljovův odkaz lze v dnešní době nalézt především
na stránkách novopravicového časopisu Elementy, vedeného Alexandrem Duginem, rovněž tak i v periodiku Den (День), které po zákazu v říjnu roku 1993 změnilo název na Zítřek
(Завтра), novinách Alexandra Prochanova a nejrůznějších článcích
nejvýznamnějších vlasteneckých spisovatelů a novinářů. Mimoto se s ním
však můžeme setkat i v určitých muslimských kruzích okolo Islámské
strany obnovy Gajdara Džemala.
Což je však ještě více překvapující, mezi eurasianisty patřili i dva
členové Jelcinova poradního týmu Rahr a Tolz. Jejich rady a připomínky
však byly jen málokdy vyslyšeny.
Podle Alda Ferrariho hájí národní
komunisté kontinuitu Sovětského státu jako historickou identitu a
autonomní geopolitický prostor, je jim však zároveň jasné, že se již
nelze opírat o marxistickou doktrínu. V dnešních podmínkách jsou
zastánci „třetí cesty”, v níž hlavní roli hraje koncept národní
solidarity. Je to případ zejména předsedy Komunistické strany Ruska
Gennadije Zjuganova.
Etničtí nacionalisté čerpají inspiraci v
ruské extrémní pravici předcházející rok 1914, jež usilovala o
zachování „etnické čistoty” národa. V jistém smyslu jsou xenofoby a
populisty. Usilují, aby se přistěhovalci z Kavkazu vrátili do svých
rodných končin a zároveň jsou podle ruské tradice horlivými antisemity.
Ruský neonacionalismus je zakotven v
tradicích nacionalismu 19. století. Neoruralisté 60. let 20. století,
mezi jejichž představitele se řadí mimo jiné Valentin Rasputin, Vasilij
Bělov, Solukin nebo Fjodor Abramov, komplexně odmítali západní
liberalismus, stavějíce na autentickém konzervativním revolucionářství, a
to vše s posvěcením sovětských mocenských struktur! Literární magazín Naš Sovremenik”se
stal hlavním semeništěm této ideologie kombinující neoortodoxní vlivy,
ruralismus a konzervatismus a prosazující etické a ekologické hodnoty.
Komunismus podle jejich názoru vymýtil “mýtické povědomí” a stvořil
společnost kompletně vyprázdněných amorálních monster, připravených
akceptovat západní fatamorgány. Tato „konzervativní revoluce” se pak
potichu počala realizovat, zatímco na západě byla v plném proudu
„maškaráda” roku 1968 (na níž má svůj podíl i De Gaulle), jež zrodila
kulturní katastrofu, jejímiž následky trpíme dodnes.
Ruští konzervativci rovněž učinili
přítrž komunistické fantasmagorii v podobě „progresivního pojetí
historie.” Komunisté ruské minulosti hlásali revoluci bez ohledu na
cokoli a o zbytek se nestarali. „Progresivní a selektivní interpretaci”
konzervativci oponovali prostřednictvím „specifického proudu”,
připisujícího stejnou důležitost všem ruským národním tradicím, který
fatálně relativizoval lineární koncepci marxismu.
Bibliografie:
Aldo FERRARI, Radici e prospettive del nazionalismo russe, in Relazioni internazionali, leden 1994.
Robert STEUCKERS (éd.), Dossier «National-communisme», in Vouloir, n°105/108, červenec-září 1993.
Gerd KOENEN/Karla HIELSCHER, Die schwarze Front, Rowohlt, Reinbeck, 1991.
Walter LAQUEUR, Der Schoß ist fruchtbar noch. Der militante Nationalismus der russischen Rechten, Kindler, München, 1993.
Mikhaïl AGURSKI, La Terza Roma. Il nazionalbolscevismo in Unione Sovietico, Il Mulino, Bologne, 1989.
Alexandre SOLJENITSYNE, Comment réaménager notre Russie?, Fayard, Paris, 1990.
Alexandre DOUGUINE (DUGHIN), Continente Russia, Ed. all’insegna del Veltro, Parme, 1991. Ukázka vyšla v magazínu Vouloir n°76/79, 1991, L’inconscient de l’Eurasie. Réflexions sur la pensée «eurasiatique” en Russie.
Alexandre DOUGUINE, La révolution conservatrice russe, rukopis, ukázky publikovány v magazínu Vouloir.
Konstantin LEONTIEV, Bizantinismo e Mondo Slavo, Ed. all’insegna del Veltro, Parme, 1987 (trad. d’Aldo FERRARI).
N.I. DANILEVSKY, Rußland und Europa, Otto Zeller Verlag, 1965.
Michael PAULWITZ, Gott, Zar, Muttererde: Solschenizyn und die Neo-Slawophilen im heutigen Rußland, Burschenschaft Danubia, München, 1990.
Hans KOHN, Le panslavisme. Son histoire et son idéologie, Payot, Paris, 1963.
Walter SCHUBART, Russia and Western Man, F. Ungar, New York, 1950.
Walter SCHUBART, Europa und die Seele des Ostens, G. Neske, Pfullingen, 1951.
Johan DEVRIENDT, Op zoek naar de verloren harmonie – mens, natuur, gemeenschap en spiritualiteit bij Valentin Raspoetin, Mémoire, Rijksuniversiteit Gent/Université d’Etat de Gand, 1992 (nevydáno).
Koenraad LOGGHE, Valentin Grigorjevitsj Raspoetin en de Russische traditie, in Teksten, Kommentaren en Studies (TEKOS), n°71, 1993.
Alexander YANOV, The Russian New Right. Right-Wing Ideologies in the Contemporary USSR, IIS/University of California, Berkeley, 1978.
Wolfgang STRAUSS, Rußland, was nun?, Österreichische Landmannschaft/Eckart-Schriften 124, Vienne, 1993.
Pierre PASCAL, Strömungen russischen Denkens 1850-1950, Age d’Homme/Karolinger Verlag, Vienne (Autriche), 1981.
Raymond BEAZLEY, Nevill FORBES & G.A. BIRKETT, Russia from the Varangians to the Bolsheviks, Clarendon Press, Oxford, 1918.
Jean LOTHE, Gleb Ivanovitch Uspenskij et le populisme russe, E.J. Brill, Leiden, 1963.
Richard MOELLER, Russland. Wesen und Werden, Goldmann, Leipzig, 1939.
Viatcheslav OGRYZKO, Entretien avec Lev GOUMILEV, in Lettres Soviétiques, n°376, 1990.
Thierry MASURE, De cultuurmorfologie van Nikolaj Danilevski, in Dietsland Europa, n°3 et n°4, 1984 (francouzsky vyšlo v magazínu Vouloir).
Robert STEUCKERS (éd.), Dossier «National-communisme», in Vouloir, n°105/108, červenec-září 1993.
Gerd KOENEN/Karla HIELSCHER, Die schwarze Front, Rowohlt, Reinbeck, 1991.
Walter LAQUEUR, Der Schoß ist fruchtbar noch. Der militante Nationalismus der russischen Rechten, Kindler, München, 1993.
Mikhaïl AGURSKI, La Terza Roma. Il nazionalbolscevismo in Unione Sovietico, Il Mulino, Bologne, 1989.
Alexandre SOLJENITSYNE, Comment réaménager notre Russie?, Fayard, Paris, 1990.
Alexandre DOUGUINE (DUGHIN), Continente Russia, Ed. all’insegna del Veltro, Parme, 1991. Ukázka vyšla v magazínu Vouloir n°76/79, 1991, L’inconscient de l’Eurasie. Réflexions sur la pensée «eurasiatique” en Russie.
Alexandre DOUGUINE, La révolution conservatrice russe, rukopis, ukázky publikovány v magazínu Vouloir.
Konstantin LEONTIEV, Bizantinismo e Mondo Slavo, Ed. all’insegna del Veltro, Parme, 1987 (trad. d’Aldo FERRARI).
N.I. DANILEVSKY, Rußland und Europa, Otto Zeller Verlag, 1965.
Michael PAULWITZ, Gott, Zar, Muttererde: Solschenizyn und die Neo-Slawophilen im heutigen Rußland, Burschenschaft Danubia, München, 1990.
Hans KOHN, Le panslavisme. Son histoire et son idéologie, Payot, Paris, 1963.
Walter SCHUBART, Russia and Western Man, F. Ungar, New York, 1950.
Walter SCHUBART, Europa und die Seele des Ostens, G. Neske, Pfullingen, 1951.
Johan DEVRIENDT, Op zoek naar de verloren harmonie – mens, natuur, gemeenschap en spiritualiteit bij Valentin Raspoetin, Mémoire, Rijksuniversiteit Gent/Université d’Etat de Gand, 1992 (nevydáno).
Koenraad LOGGHE, Valentin Grigorjevitsj Raspoetin en de Russische traditie, in Teksten, Kommentaren en Studies (TEKOS), n°71, 1993.
Alexander YANOV, The Russian New Right. Right-Wing Ideologies in the Contemporary USSR, IIS/University of California, Berkeley, 1978.
Wolfgang STRAUSS, Rußland, was nun?, Österreichische Landmannschaft/Eckart-Schriften 124, Vienne, 1993.
Pierre PASCAL, Strömungen russischen Denkens 1850-1950, Age d’Homme/Karolinger Verlag, Vienne (Autriche), 1981.
Raymond BEAZLEY, Nevill FORBES & G.A. BIRKETT, Russia from the Varangians to the Bolsheviks, Clarendon Press, Oxford, 1918.
Jean LOTHE, Gleb Ivanovitch Uspenskij et le populisme russe, E.J. Brill, Leiden, 1963.
Richard MOELLER, Russland. Wesen und Werden, Goldmann, Leipzig, 1939.
Viatcheslav OGRYZKO, Entretien avec Lev GOUMILEV, in Lettres Soviétiques, n°376, 1990.
Thierry MASURE, De cultuurmorfologie van Nikolaj Danilevski, in Dietsland Europa, n°3 et n°4, 1984 (francouzsky vyšlo v magazínu Vouloir).
Článek Roberta Steuckerse Fondements du nationalisme russe vyšel původně na stránkách Euro-Synergies, překlad pochází z anglické verze Foundations of Russian Nationalism, publikované na stránkách Counter-Currents Publishing.
Commentaires
Enregistrer un commentaire