L'ouvrage est disponible sur le site des éditions du Lore : Editions du Lore
Robert Steuckers: Eurasianismul și Revoluția Conservatoare
Ex: http://www.estica.eu
Troy Southgate: Când şi de ce v-aţi decis să vă implicaţi în politică?
Robert Steuckers:
Niciodată n-am fost implicat în politică şi nici membru al vreunui
partid politic. Sunt un cetăţean interesat de teme politice, dar nu în
modul obtuz şi trivial, iar cât priveşte posibilitatea participării în
alegeri pentru un consiliu local sau pentru a deveni membru al
Parlamentului, nici nu intră în discuţie.
Pentru
mine “politica” înseamnă menţinerea unor continuităţi sau, dacă
preferaţi, a unor tradiţii. Însă este vorba despre acele tradiţii care
sunt înrădăcinate în istoria reală a comunităţilor umane particulare. Am
început să citesc cărţi istorice şi politice la vârsta de 14 ani şi
asta a dus la o respingere a ideologiilor universal acceptate şi a
non-valorilor.
De
la vârsta de 15 ani, cu ajutorul unui profesor de istorie, un anume
domn Kennof, am realizat că oamenii ar trebui să cunoască principalele
trenduri istorice şi să utilizeze constant atlasele istorice (am început
să le colectez încă de atunci) pentru a înţelege într-o clipită
principalele forţe care animă scena politică într-un anumit moment.
Hărţile sunt foarte importante pentru politică la nivel înalt
(diplomaţia, spre exemplu).
Principala
idee pe care am descoperit-o la această tânără vârstă a fost că toate
ideologiile, gândurile sau schemele care doresc să scape de trecut, să
taie legăturile oamenilor cu propria continuitate istorică, sunt
fundamental greşite. Drept consecinţă, toate acţiunile politice ar
trebui să ţintească spre prezervarea şi întărirea continuităţilor
istorice şi politice chiar dacă acţiunile futuristice (pro-active) sunt
adesea necesare pentru a salva comunitatea de la repetiţia sterilă de
obiceiuri și cutume perimate.
Discursurile
majorităţii ideologiilor, incluzând expresii variate ale aşa numitei
extreme dreapta, sunt în ochii mei artificiale în Occident, aşa cum
comunismul a fost o abstracţie în faţa întregii istorii ruseşti în Est
sau o abstracţie distructivă la adresa pattern-urilor istorice autentice
ale popoarelor est-europene căzute sub dominaţia Sovietică după 1945.
Ruptura continuităţilor sau repetiţia “formelor” moarte ale trecutului a
condus la confuzia politico-ideologică pe care o cunoaştem în prezent,
unde conservatorii nu mai sunt conservatori, socialiştii nu mai sunt
socialişti ș.a.m.d.
Ideile
politice fundamentale sunt mai bine slujite în opinia mea de către
“Ordine” decât de către partidele politice. Ordinele asigură o educaţie
continuă a afiliaților şi întăresc noţiunea de datorie. Ele se opun
ambiţiilor mărunte ale simplilor politicieni. Astfel de Ordine sunt
Ordinele Cavalereşti din Evul Mediu sau ale Renaşterii europene,
noţiunea de fatwa în lumea islamică persană precum şi experimente
ulterioare, inclusiv în secolul al XX-lea (Legiunea Arhanghelului Mihail
în România, Verdinaso în Flandra etc.).
Troy Southgate: Vă
rog explicaţi ce vreţi să spuneţi prin termenul “Revoluţia
Conservatoare” şi, dacă este posibil, oferiţi-ne o schiţă a
principalilor săi ideologi.
Robert Steuckers:
Când expresia “Revoluţia Conservatoare” este utilizată în Europa, este
folosită în sensul dat de către Armin Mohler în faimoasa lui carte Die Konservative Revolution in Deutschland, 1918-1932.
Mohler a enumerat o lista lungă de autori care au respins
pseudo-valorile anului 1789 (respinse de Edmund Burke drept simple
“schiţe”), a accentuat rolul germanic-ului în evoluţia gândirii europene
şi a fost influenţat de Nietzsche. Mohler a evitat, spre exemplu,
“conservatorii” puri religioşi, fie aceştia catolici sau protestanţi.
Pentru
Mohler principala trăsătură a “Revoluţiei Conservatoare” este o viziune
non-lineară a istoriei. Însă acesta nu preia pur şi simplu viziunea
ciclică a tradiţionalismului. După Nietzsche, Mohler a crezut într-o
concepţie sferică a istoriei. Ce înseamnă asta? Înseamnă că istoria nu
este nici o simplă repetiţie a aceloraşi pattern-uri la intervale
regulate, nici un traseu linear ce conduce către fericire – către
sfârşitul istoriei, către un Paradis pe Pământ, către mulțumire etc. –
ci o sferă care poate merge (sau poate fi împinsă) în orice direcţie
corespunzător impulsurilor pe care le primeşte de la personalităţi
puternice şi carismatice. Astfel de personalităţi carismatice îndoaie
cursul istoriei către căi particulare, căi care nu au fost anterior
prevăzute de către nicio providenţă.
Mohler,
în acest sens, nu crede niciodată în reţete sau doctrine politice
universale ci numai în tendinţe particulare şi personale. Precum Jünger,
acesta doreşte să lupte împotriva a tot ce este “general” şi să susţină
tot ce este “particular”. În plus, Mohler şi-a exprimat propria viziune
a particularităţilor dinamice utilizând terminologia oarecum ciudată a
“nominalismului”. Pentru el, “nominalismul” a fost într-adevăr cuvântul
care a exprimat cel mai bine voinţa personalităţilor puternice de a
desena pentru ei înşişi şi pentru propriii adepţi un drum original şi
nemaivăzut prin jungla existenţei.
Principalele
figuri ale mişcării au fost Spengler, Moeller van den Bruck şi Ernst
Jünger (precum şi fratele acestuia Friedrich-Georg). Putem adăuga
acestui triumvirat pe Ludwig Klages şi Ernst Niekisch. Carl Schmitt, ca
şi avocat catolic şi constituţionalist, reprezintă un alt aspect
important al aşa-numitei “Revoluţii Conservatoare”.
Spengler
rămâne autorul unei fresce strălucitoare a lumii civilizate care l-a
inspirat pe filosoful britanic Arnold Toynbee. Spengler a vorbit despre
Europa ca civilizaţie faustiană, cel mai bine exprimată de catedralele
gotice, de interacţiunea luminii şi culorilor în lucrările pe sticlă, de
cerul furtunos cu nori albi şi gri în majoritatea picturilor germane,
engleze şi olandeze. Această civilizaţie este o aspiraţie a sufletului
uman către lumină şi către auto-angajare.
O
altă idee importantă a lui Spengler este aceea a “pseudo-morfozei”: o
civilizaţie nu dispare niciodată complet după decadenţă sau cucerire
violentă. Elementele acesteia trec în noua civilizaţie care îi ia locul
şi o ghidează în direcţia originară.
Moeller
van den Bruck a fost primul traducător german al lui Dostoievski.
Acesta a fost profund influenţat de jurnalul lui Dostoievski, conţinând
câteva judecăţi severe la adresa Vestului. În contextul Germaniei de
după 1918, Moeller van den Bruck a susţinut, bazându-se pe argumentele
lui Dostoievski, o alianţă germano-ruso împotriva Vestului.
Cum
a putut respectabilul gentleman german, cu o imensă cultură a artei, să
pledeze în favoarea unei alianţe cu bolşevicii? Argumentele sale au
fost după cum urmează: în întreaga tradiţie diplomatică a secolului XIX,
Rusia a fost considerată un scut de reacţie împotriva tuturor
repercusiunilor Revoluţiei Franceze, a gândirii şi mentalității
revoluționare. Dostoievski, fost revoluţionar rus care a admis mai
târziu că opţiunile sale revoluționare au fost greşite şi simple schiţe,
a considerat mai mult sau mai puţin că misiunea Rusiei în lume era să
elimine din Europa ideile de la 1789.
Pentru
Moeller van den Bruck, Revoluţia din Octombrie a anului 1917 în Rusia a
fost doar o schimbare a mantiei ideologice, Rusia rămânând, în ciuda
discursului bolşevic, antidotul la adresa gândirii liberale a Vestului.
Deci Germania înfrântă ar fi trebuit să se alăture acestei fortăreţe de
anti-revoluționarism pentru a se opune Vestului, care în ochii lui
Moeller van den Bruck este încarnarea liberalismului. Liberalismul,
afirmă Moeller van den Bruck, este întotdeauna boala terminală a unui
popor. După câteva decenii de liberalism, un popor intră, inevitabil,
într-o fază terminală de decadenţă.
Calea
urmată de Ernst Jünger este destul de cunoscută tuturor. Acesta a
început ca un tânăr şi înflăcărat soldat în Primul Război Mondial,
părăsind tranşeele fără nicio armă, doar cu o grenadă sub braţ, purtată
cu eleganță, precum bastonul unui tipic ofiţer britanic. Pentru Ernst
Jünger, Primul Război Mondial a fost sfârşitul lumii burgheze a
secolului XIX şi a “Belle Epoque,” unde toată lumea trebuia să fie “aşa
cum ar trebui să fie”, adică să se comporte conform normelor
prestabilite de falși profesori sau preoţi, la fel cum toţi astăzi
trebuie să ne conformăm comportamental autoproclamatei reguli a
“corectitudinii politice”.
Sub
“furtunile de oţel” soldatul îşi poate declara lipsa de însemnătate,
fragila lui fiinţă biologică, însă această stare nu poate conduce, în
ochii săi, către un pesimism inept, către frică şi disperare.
Experimentând cel mai crud destin în tranşee şi sub tirul miilor de
focuri de artilerie, zguduind pământul, reducând totul la “elementar”,
infanteristul a cunoscut cel mai bine dintre toți oamenii crudul destin
uman. Toată artificialitatea vieţii civilizaţiei urbane se dovedea a fi
falsă în ochii acestora.
După
Primul Război Mondial, Ernst Jünger şi fratele său Friedrich-Georg au
devenit cei mai buni jurnalişti şi scriitori naţional-revoluţionari.
Ernst
a devenit un soi de observator pe alocuri cinic, detașat, ironic şi
seren al umanităţii şi faptelor vieţii. În timpul unui raid de
bombardament asupra unei suburbii pariziene, unde fabricile produceau
materiale de război pentru armata germană în timpul celui de-al Doilea
Război Mondial, Ernst Jünger a fost terifiat de traseul direct şi
nenatural în aer al fortăreţelor americane zburătoare. Liniaritatea
direcţiei avioanelor în aer deasupra Parisului exprimă negarea tuturor
curbelor şi sinuozităţilor vieţii organice. Războiul modern implică
distrugerea acelor spirale şi serpentine organice.
Ernst Jünger şi-a
început cariera de scriitor fiind un apologet al războiului. După ce a
observat liniile impecabile trasate de bombardierele B-17 americane, a
devenit complet dezgustat de lipsa de cavalerism a modul pur tehnic de
conducere a unui război.
După
al Doilea Război Mondial, fratele său, Friedrich-Georg, a scris prima
lucrare teoretică ce a dus la dezvoltarea noii gândiri germane critice
şi ecologice, Die Perfektion der Technik (Perfecțiunea
tehnicii). Principala idee a acestei cărţi, din punctul meu de vedere,
este critica “conectivităţii”. Lumea modernă este un proces ce încearcă
să conecteze comunităţile umane şi indivizii la suprastructuri. Acest
proces de conectare distruge principiul libertăţii. Eşti un muncitor
încătuşat şi sărac dacă eşti “conectat” la o structură mare, chiar dacă
câştigi 3000 lire sterline sau mai mult într-o lună. Eşti un om liber
dacă eşti complet deconectat de la uriaşele turnuri de metal. Într-un
anume fel, Friedrich-Georg a dezvoltat teoria pe care Kerouac a
experimentat-o în mod ateoretic alegând să renunţe la viaţa modernă şi
să călătorească, devenind un cântăreţ vagabond.
Ludwig
Klages a fost un alt filosof al vieţii organice împotriva gândirii
abstracte. Pentru el, principala dihotomie a fost între Viaţă şi Spirit (Leben und Geist).
Viaţa este distrusă de spiritul abstract. Klages s-a născut în Nordul
Germaniei, dar s-a mutat ca şi student la München, unde şi-a petrecut
timpul liber în localuri din Schwabing, cartierul unde artiştii şi
poeţii se întâlneau (şi încă se întâlnesc și astăzi). A devenit prieten
cu poetul Stefan Georg şi student al uneia dintre cele mai originale
figuri din Schwabing, filosoful Alfred Schuler, care se credea o
reîncarnare a unui colonist roman antic în Rhineland-ul German.
Schuler
avea un simț autentic al teatrului. Se deghiza în toga unui împărat
roman, îl admira pe Nero şi organiza piese ce reaminteau publicului
lumea antică greacă sau romană. Însă dincolo de fantezia vie, Schuler a
dobândit o importanţă cardinală în filosofie accentuând spre exemplu
ideea de “Entlichtung”, adică dispariţia graduală a Luminii din
timpurile cetăților antice ale Greciei și Italiei romane. Nu există
progres în istorie: dimpotrivă, Lumina dispare, precum şi libertatea
cetăţeanului de a-şi modela propriul destin.
Hannah
Arendt şi Walter Benjamin, în partea stângă sau conservator-liberală,
au fost inspiraţi de această idee şi au adaptat-o pentru audienţe
diferite. Lumea modernă este lumea întunericului complet, cu speranţe
mici de regăsire a perioadei de “iluminare”, asta dacă personalităţi
carismatice precum Nero, dedicat artei şi stilului de viaţă dionisian,
nu ar fixa o nouă eră a splendorii, care nu ar rezista decât pe
binecuvântata perioadă a unei primăveri.
Klages
a dezvoltat ideile lui Schuler, care niciodată n-a scris o carte de
sine stătătoare, după ce acesta a murit în 1923 datorită unei operaţii
prost pregătită. Klages, înainte de Primul Război Mondial, a pronunţat
un discurs faimos pe dealurile Horer Meisnerr din centrul Germaniei, în
faţa unei adunări a mișcărilor de tineret (Wandervogel). Acest
discurs a purtat titlul de “Om şi Pământ” şi poate fi considerat primul
manifest organic privind ecologia, cu un background filosofic clar şi
inteligibil, dar şi solid.
Carl
Schmitt şi-a începutat cariera de profesor de drept în 1912 şi a trăit
până la venerabila vârstă de 97 de ani. A scris ultimul eseu la 91 de
ani. Nu pot enumera toate punctele importante din opera lui în cadrul
acestui interviu. Vom rezuma afirmând că Schmitt a dezvoltat două idei
principale, şi anume ideea deciziei în viaţa politică şi ideea de “Mare
Spaţiu.”
Arta
politicilor modelatoare sau a politicii bune rezidă în decizii, nu în
discuţie. Liderul trebuie să decidă pentru a putea conduce, a proteja şi
a dezvolta comunitatea politică de care răspunde. Decizia nu înseamnă
dictatură aşa cum mulţi liberali afirmă în prezent în era
“corectitudinii politice”. Dimpotrivă: personalizarea puterii este mai
democratică în sensul că regele, împăratul sau liderul carismatic este
întotdeauna un muritor. Sistemul pe care îl impune nu este etern, din
moment ce el, conducătorul, este pieritor ca orice fiinţă umană. Un
sistem nomocratic, dimpotrivă, tinde spre existenţa eternă, chiar dacă
evenimentele curente şi inovaţiile contrazic normele sau principiile.
Al doilea mare subiect în lucrările lui Schmitt este ideea de Mare Spaţiu European (Grossraum).
Intervenţia puterilor “din-afara-spaţiului” ar trebui să fie prevenită
în cadrul acestui Mare Spaţiu. Schmitt a dorit să aplice Europei acelaşi
principiu care l-a animat pe preşedintele american Monroe. America
pentru americani. Ok, a spus Schmitt, dar lăsați-ne să aplicăm și
“Europa pentru europeni”. Schmitt poate fi comparat cu
“continentaliștii” nord-americani care au criticat intervenţia lui
Roosevelt în Europa şi Asia. America Latină de asemenea şi-a dezvoltat
idei continentale similare, la fel şi imperialiştii japonezi. Schmitt a
conferit acestei idei de “Mare Spaţiu” un puternic fundament juridic.
Ernst
Niekisch este o figură fascinantă în sensul că şi-a început cariera ca
şi lider comunist al “Consiliului Republicii Bavareze” în 1918-1919,
care a fost strivită de Grupurile pentru Libertate ale lui von Epp, von
Lettow-Vorbeck etc. Desigur, Niekisch a fost dezamăgit de absenţa unei
viziuni istorice în trioul bolşevic din München-ul revoluționar (Lewin,
Leviné, Axelrod).
Niekisch
a dezvoltat o viziune eurasiatică, bazată pe o alianţă între Uniunea
Sovietică, Germania, India şi China. Figura ideală care ar fi trebuit să
reprezinte motorul uman al acestei alianţe este cea a ţăranului,
adversarul burgheziei Vestului. O anume paralelă cu Mao Zedong este
evidentă aici. În jurnalele editate de Niekisch, descoperim toate
tentativele germane de a susţine mişcări anti-britanice sau
anti-franceze în imperiile coloniale sau în Europa (Irlanda împotriva
Angliei, Flandra împotriva Belgiei francofone, naţionalişti indieni
împotriva Angliei etc.).
Sper
că am explicat principalele trenduri ale aşa-zisei revoluţii
conservatoare în Germania între 1918 şi 1933. Fie ca cei care cunosc
această mişcare multistratificată de idei să ierte introducerea
schematică.
Troy Southgate: Aveţi un “unghi spiritual”?
Robert Steuckers: Răspunzând
acestei întrebări risc să devin prea succint. În grupul de prieteni
care au schimbat idei politice şi culturale la sfârşitul anilor 70,
ne-am concentrat desigur asupra lucrării lui Evola, Revoltă împotriva lumii moderne.
Unii dintre noi au respins total înclinaţiile spirituale, pentru că
duceau către speculaţii sterile: ei preferau să citească Popper, Lorenz
etc. Am acceptat multe din criticile lor şi îmi displac încă
speculaţiile evoliene, invocând o lume spirituală a Tradiţiilor dincolo
de orice realitate.
Lumea reală este considerată o simplă trivialitate.
Însă acesta este desigur un cult al Tradiţiilor în principal susţinut de
tineri care “se simt inconfortabili în propria piele”, plastic vorbind.
Visul de a trăi viaţa precum fiinţele din poveşti este o formă de refuz
al acceptării realităţii.
În capitolul 7 al Revoltei împotriva lumii moderne,
Evola, dimpotrivă, a accentuat importanța lui “numena”, forţele ce
acţionează în interiorul lucrurilor, fenomenelor naturale sau puterilor.
Mitologia romană iniţială a pus accentul mai mult pe numena decât pe
divinităţile personalizate. Această subliniere este a mea. Dincolo de
oameni şi de divinităţile religiilor uzuale (fie ele păgâne sau
creştine), există forţe active şi omul ar trebui să fie în concordanţă
cu acestea pentru a reuşi în acţiunile pământeşti.
Orientarea
mea religioasă/spirituală este mai degrabă mistică decât dogmatică, în
sensul că tradiţia mistică a Flandrei şi Rhineland (Ruusbroec, Meister
Eckhart), dar şi tradiţia mistică a lui Ibn Arabî în zona musulmană sau
Sohrawardî din lumea persană, admiră şi venerează întreaga splendoare a
Vieţii şi a Lumii. În aceste tradiţii, nu există o dihotomie clară între
dumnezeiesc, sacru şi divin, pe de o parte, şi lumesc, profan şi
simplu, pe de altă parte. Tradiţia mistică înseamnă omni-compenetrarea
şi sinergia tuturor forţelor existente în lume.
Troy Southgate: Vă rog explicaţi cititorilor noştri de ce conferiţi o astfel de importanță conceptelor precum geopolitică şi Eurasianism.
Robert Steuckers: Geopolitica
este un amestec de istorie şi geografie. Cu alte cuvinte, un amestec al
timpului şi spaţiului. Geopolitica este un set de discipline (nu o
singură disciplină) ce conduce către o bună guvernare a timpului şi
spaţiului. Geopolitica este un mix al istoriei şi geografiei. Nicio
putere serioasă nu poate rezista fără continuitate, fie ea
instituţională sau istorică. Nicio putere serioasă nu poate supravieţui
fără dominaţia şi supunerea spaţiului şi pământului.
Toate
imperiile tradiţionale au organizat la început teritoriul construind
drumuri (Roma) sau stăpânind marile râuri (Egipt, Mesopotamia, China),
apoi au reușit să acceadă la o istorie îndelungată, în sensul
continuităţii, prin emergenţa ştiinţelor practice (astronomie,
meteorologie, geografie, matematici), sub protecţia armatelor bine
structurate cu coduri ale onoarei, în mod exemplar în Persia, locul de
naștere al cavalerismului.
Imperiul
Roman, primul imperiu pe pământ european, s-a concentrat asupra Mării
Mediterane. Sfântul Imperiu Roman al Naţiunii Germane nu a putut găsi un
nucleu mai potrivit şi mai coordonat decât Mediterana. Căile navigabile
ale Europei Centrale duc către Marea Nordului, Marea Baltică sau Marea
Neagră, dar fără nicio legătură între ele. Aceasta este adevărata
tragedie a istoriei germane şi europene. Ţara a fost ruptă între forţe
centrifugale. Împăratul Frederick II Hohenstaufen a încercat să
restaureze tărâmul mediteranean, cu Sicilia drept piesă geografică
centrală.
Încercarea
acestuia a fost un tragic eșec. Doar acum emergenţa unei noi forme
imperiale (chiar şi sub ideologie modernă) este posibilă în Europa: după
deschiderea canalului dintre sistemul Rin-Main şi sistemul Dunării.
Există acum o singură cale navigabilă între Marea Nordului, incluzând
sistemul Tamisei din Anglia, şi Marea Neagră, permițând forţelor
economice şi culturale ale Europei Centrale să atingă toate ţărmurile
Marii Negre şi ţările caucaziene.
Cei
care au o bună memorie istorică, care nu sunt orbiţi de schemele
ideologice uzuale ale modernismului, îşi vor aminti de rolul ţărmurilor
Mării Negre în istoria spirituală a Europei: în Crimeea, multe tradiţii
străvechi, fie ele păgâne sau bizantine, au fost păstrate în grote de
către călugări. Influenţa Persiei, în special valorile cavaleriei celei
mai vechi din lume (zoroastriene), ar fi putut influenţa dezvoltarea
unor forţe spirituale similare în Centrul şi Vestul Europei. Fără aceste
influenţe, Europa este mutilată spiritual.
În
consecinţă, zona mediteraneană, Rinul (de asemenea cuplat la Rhone) şi
Dunărea, râurile ruseşti, Marea Neagră şi Caucazul ar trebui să
constituie o singură zonă de civilizaţie, apărată de forţe militare
unificate, bazate pe spiritualitatea moştenită din Persia Antică. Asta
înseamnă, în opinia mea, Eurasia. Poziţia mea este un pic diferită de
cea a lui Dughin însă cele două nu sunt incompatibile.
Când
otomanii au deţinut controlul complet asupra peninsulei balcanice în
secolul XV, drumurile terestre au fost tăiate pentru toţi Europenii. În
plus, cu ajutorul hoinarilor maritimi din Nordul Africii adunaţi de
turcul Babarossa stabilit în Alger, Mediterana a fost închisă pentru
expensiunea comercială paşnică europeană spre India şi China. Lumea
musulmană a funcţionat ca un zăvor pentru a opri Europa şi Moscova,
nucleul viitorului Imperiu Rus.
Europenii
şi ruşii şi-au unit eforturile pentru a distruge zăvorul otoman.
Portughezii, spaniolii, englezii şi olandezii au explorat rutele
maritime şi au ocolit Africa şi Asia, distrugând prima oară regatul
marocan, care extrăgea aur din minele subtropicale din Africa de Vest,
având pretenţia de a-şi construi o armată cu care să cucerească
Peninsula Iberică încă odată. Debarcând în Vestul Africii, portughezii
au obţinut aur mult mai uşor pentru sine iar regatul marocan a fost
redus la o simplă superputere reziduală. Portughezii au navigat de-a
lungul continentului african şi au intrat în Oceanul Indian, eludând
zăvorul otoman definitiv şi dând pentru prima dată o dimensiune
eurasiană reală istoriei europene.
În
acelaşi timp, Rusia a respins atacurile tătarilor, a cucerit oraşul
Kazan şi a distrus legăturile tătare cu lumea musulmană. Acesta a fost
punctul de pornire al unei perspective geopolitice eurasiatice a Rusiei
continentale.
Scopul
strategiei globale americane, dezvoltat de un om precum Zbigniew
Brzezinski, este să recreeze artificial acest zăvor musulam prin
susţinerea militarismului turcesc şi panturanismul. Din această
perspectivă, americanii susţin tacit şi încă în secret revendicările
Marocului asupra Insulelor Canare şi se folosesc de Pakistan pentru a
preveni orice legătură terestră între India şi Rusia. De aici şi dubla
necesitate actuală a Rusiei și Europei de a-şi reaminti contra-strategia
elaborată de TOŢI Europenii în secolul XV şi XVI.
Istoria
europeană întotdeauna a fost concepută ca o sumă de viziuni
naţionaliste mărunte. Este timpul să reconsiderăm istoria europeană
punând accentul pe alianţele comune şi pe convergenţe. Acţiunile
maritime portugheze şi cele terestre ruseşti sunt astfel de convergențe
şi reprezintă natural Eurasia. Bătălia de la Lepanto, unde flotele
veneţiene, genoveze şi spaniole şi-au unit forţele în efortul comun de a
stăpâni Estul mediteranean sub comanda lui Don Juan de Austria, este de
asemenea un model istoric asupra căruia trebuie să medităm şi de care
să ne amintim.
Însă
cea mai importantă alianţă eurasiatică a fost fără îndoială Sfânta
Alianţă condusă de Eugen de Savoya la sfârşitul secolului XVII, care i-a
forţat pe otomani să retrocedeze 400.000 km pătraţi de pământ în
Balcani şi Sudul Rusiei. Această victorie a permis țarilor ruşi ai
secolului XVIII, în special Ecaterinei a II-a, să câştige din nou
bătălii decisive.
Eurasianismul
meu (şi desigur întreaga mea gândire geopolitică) este un răspuns clar
la strategia lui Brzezinski şi este adânc înrădăcinată în istoria
europeană. Sub nicio formă nu trebuie comparată cu naivităţile unor
pseudo naţional-revoluționari drogaţi sau cu schemele estetice ale
aşa-numiţilor filosofi ai noii drepte. În plus, o ultimă remarcă privind
geopolitica şi eurasianismul: principalele mele surse de inspiraţie
sunt englezeşti. Mă refer la atlasele istorice ale lui Colin McEvedy,
cărţile lui Peter Hopkirk privind serviciul secret în Caucaz, în Asia
Centrală, de-a lungul Drumului Mătăsii şi în Tibet, reflecţiile lui Sir
Arnold Toynbee în cele 12 volume ale A Study of History.
Troy Southgate: Care
este viziunea dumneavoastră asupra Statului? Este într-adevăr esenţial
să avem un sistem sau o infrastructură ca instrumente de organizare
socio-politică, sau credeţi că o formă descentralizată de tribalism şi
identitate etnică reprezintă o soluţie mai bună?
Robert Steuckers: Întrebarea
dumneavoastră necesită o carte întreagă pentru a i se răspunde
corespunzător și complet. În primul rând, aş spune că este imposibil să
ai o viziunea asupra Statului, pentru că sunt multe forme statale pe
glob. Fac desigur distincția între un stat, care reprezintă un veritabil
şi eficient instrument de promovare a voinţei poporului şi de asemenea
protecție pentru propriii cetăţeni împotriva tuturor relelor, fie
acestea instrumentate de inamici externi, interni sau naturali
(calamităţi, inundaţii, foamete etc.).
Statul
ar trebui de asemenea proiectat pentru o singură populaţie trăind pe un
teritoriu propriu. Sunt critic, desigur, cu privire la toate acele
state create artificial precum cele impuse drept aşa-numite modele
universale. Astfel de state sunt simple mașini create pentru exploatarea
sau distrugerea unei populaţii pentru o anumită oligarhie sau stăpâni
externi. O organizare a popoarelor conform criteriilor etnice ar putea
reprezenta o soluţie ideală, însă, din păcate, aşa cum ne demonstrează
evenimentele din Balcani, declinul şi fluxul de populaţii în istoria
Europei, Africii sau Asiei a răspândit adesea grupurile etnice dincolo
de graniţele naturale sau le-au reținut în teritorii anterior controlate
de alţii. În astfel de situaţii nu pot fi constituite state omogene.
Acesta este izvorul multor tragedii, în special în Europa Centrală şi de
Est. Prin urmare, singura perspectivă posibilă astăzi este concepția în
termeni de Civilizaţii, aşa cum arată Samuel Huntington în faimoasele
sale articole şi carte, The Clash of Civilizations, prima oară scrisă în 1993.
Troy Southgate: În
1986, aţi afirmat că “ a Treia Cale există în Europa la nivel teoretic.
Ceea ce îi lipseşte este militanţii.” [“Europa: O Nouă Perspectivă” în The Scorpion, Issue #9, p.6] Situaţia se prezintă aceeaşi sau lucrurile s-au schimbat?
Robert Steuckers: Într-adevăr,
situaţia este neschimbată. Sau chiar s-a degradat pentru că, avansând
în vârstă, afirm că educaţia clasică este pe cale de dispariţie. Modul
nostru de gândire este oarecum spenglerian, de vreme ce se referă la
întreaga istorie a omenirii.
Guy
Debord, liderul mișcării situaționiste franceze de la sfârşitul anilor
`50 până în anii `80, a putut observa şi deplânge faptul că “societatea
spectacolului” sau “societatea de scenă” are că principal scop
distrugerea întregii gândiri şi a concepțiilor în termeni de istorie şi
înlocuirea acestora cu scheme construite şi artificiale sau cu simple
minciuni. Eradicarea perspectivelor istorice în minţile copiilor,
studenţilor şi cetăţenilor, prin acțiunea dizolvantă a mass-mediei, este
o mare manipulare, conducându-ne spre o lume orwelliană lipsită de
memorie. Într-o astfel de situaţie, noi toţi riscăm izolarea. Nu există
trupe noi de voluntari care să preia lupta.
Troy Southgate: În final, vorbiţi-ne despre implicarea dumneavoastră cu Synergies şi planurile dumneavoastră pe termen lung privind viitorul.
Robert Steuckers: “Synergies”
a fost creat pentru a aduna oamenii, în special pe aceia care publică
reviste, pentru a răspândi mai repede mesajele autorilor noştri. Însă
cunoaşterea limbilor trece de asemenea printr-un eşec. Fiind poliglot,
după cum bine ştiţi, am fost întotdeauna uimit de repetiţia aceloraşi
argumente la nivelul naţional al fiecărui stat. Marc Lüdders de la
Synergon-Germany este de aceeaşi părere cu mine. Este păcat că, spre
exemplu, munca uriaşă depusă în Italia nu este cunoscută în Franţa sau
Germania. Şi viceversa. Pe scurt: principala mea dorinţă este să văd un
asemenea schimb de texte realizat într-o manieră rapidă în următorii 20
de ani.
Traducere: Ovidiu Preda
Commentaires
Enregistrer un commentaire