ЖИВОТ И ПРОЈЕКЦИЈЕ:
ШТА ЋЕ СВЕТУ ДОНЕТИ ПОСЛЕДЊА ФАЗА „ВЕЛИКЕ ЕВРОАЗИЈСКЕ ИГРЕ” АНГЛОАМЕРИЧКЕ ГЕОПОЛИТИКЕ?
У освит пресудне партије
Међу
озбиљним проучаваоцима нема више никакве сумње у то да се судбина и
изглед света до 2050. године управо сада расплићу на руском чворишту.
Као толико пута досад, одрживост и овог „похода на свет”, или пројекта
„светске власти”, разрешава се на истој последњој линији одбране. Русија
је непрестано изложена трима стратегијама: стратегији потпуног
опкољавања, стратегији комадања и стратегији унутарње субверзије. Ако
Русија издржи, то ће отворити реалне перспективе за велики преокрет у
геополитичкој и геоекономској позицији уједињене Европе, Кине, Латинске
Америке, али и исламског света, нарочито оног туркофоног, који је сада
пуки инструмент. Свет ће заувек бити другачији. Ако Русија не издржи,
завладаће дуги мир. Као у гробници
Пише: Робер Стојкерс
Данашње
стање у Русији је прилично лако дефинисати: та европска
суперсила, после Горбачовљеве ере у великом узмицању, мора
да се суочава са три напада који се воде кроз индиректни рат:
1. напад кроз стратегију опкољавања;
2. напад кроз стратегију комадања;
3.
напад кроз процес унутрашњих субверзивних активности који
урушава њене могућности да се брани од спољног света.
СТРАТЕГИЈА ОПКОЉАВАЊА
Стратегија
опкољавања је јасно видљива. На периферији данашње Руске
Федерације, на територијама које су биле део руског царства
и бившег СССР-а, или које су им биле грудобран, ми видимо,
после Горбачовљеве ере, да се ствара зона сталне
турбуленције. Та зона обухвата Кавказ, централну Азију,
Украјину и, потенцијално, у случају даље непријатељске
офанзиве, басен Каме, са програмираним нередима међу
Татарима и Бахирима, који живе у „аутономним републикама”
Федерације (стране инвестиције у тим регионима су много
веће него у осталом делу федерације). После бедема који су
освојени након Петра Великог, у Вашингтону се програмира
побуна ислама на крајњем северу, у крајевима татарских
каната које је некада освојио Иван Грозни. После опкољавања
некадашњег руског и совјетског царства, можда ће доћи на ред
опкољавање московске одскочнице. Та стратегија
опкољавања полази од стратегије запречавања коју су
поставили још Макиндер и његови следбеници, као што је лорд
Курзон, против Русије Николаја Другог и против Лењиновог и
Горбачовљевог Совјетског Савеза.
СТРАТЕГИЈА КОМАДАЊА
Стратегија
комадања руског простора, о којој је говорио Александар
Дугин на скуповима у Анверсу (11. новембра 2005) и у Бриселу
(12. новембра 2005), следи врло логично иза стратегије
опкољавања. Циљ је, јасно, побунити народне, етничке,
религиозне или мафијашке заједнице из „зона сталних
турбуленција” и одвојити их од некадашњег руског
империјалног простора и од простора „руске цивилизације”
(Дугин). Тај појам заснива се на динамичком концепту који ће
Дугин касније упоредити са појмом „иранска цивилизација”,
чиме је подсетио на задњег иранског шаха и његов „pro domo”
пледоаје упућен историји (упореди дело: Мохамед Реза
Пахлави, Одговор на историју, издавач Albin Michel,
1979). Простор „руске цивилизације” имао је максималну
експанзију са Брежњевљевим СССР-ом и са „Wachstumspitze”
(„истуреном тачком”) у Авганистану. На несрећу, период тог
максималног ширења није обележен традиционалном
грандиозношћу, као под неким царевима, нити је упоредив са
оним што је шах подразумевао под „иранском цивилизацијом”.
Напротив, обележен је хладном, механицистичком и надменом
идеологијом, која није могла да наиђе на одобравање и да
добије планетарну борбу на нивоу онога што Американци данас
називају, са Џозефом Нијом, „soft power” или културна моћ.
СТРАТЕГИЈА СУБВЕРЗИЈЕ
Стратегија субверзије има више циљева, већ прећутно садржаних у стратегијама које смо навели:
1)
наметање увезеног демократског идеала Русији, сачињеног
од свега што је водило и „наранџасту револуцију” у Украјини;
2)
контролу руских медија и сугерисање „way of life”
америчко-западног типа, који неће бити приступачан највећем
делу руског народа;
3) добијање метаполитичке битке у Русији, увођењем у игру западног „soft power”-а.
Ту
субверзивну активност воде разне „радионице” којима
теледиригују САД и које финансирају међународне мреже
капитала. Ту су најпре „Freedom House International”,
„International Republican Institute”, „National
Endownment for Democracy”, „Фондација Сорош”, „National
Democratic Institute”, „Институт за отворено друштво”, и
тако редом. Добар део филијала ових институција налази се на
Балкану, у Украјини и у Белорусији. Учешће свих тих
фондација, уз помоћ великих међународних медијских
агенција, допринело је да се формирају покрети као „Отпор” у
Србији (ради обарања Милошевића), „Пора” у Украјини (са
наранџастом револуцијом и лепом Јулијом), „Кмара” у Грузији
(да би победио кандидат кога прихватају завереничке
фондације земаља NATO), или „револуција лала” у
Киргистану. Најзад, требало би споменути и једну
револуцију која, супротно осталима, није успела, јер је
неко на време научио лекцију. Мислимо, наравно, на
бојажљиво и пригушено деловање покрета „Субр” („Бизон”) у
Белорусији.
Немачки недељник Шпигл,
у дугом тексту објављеном у два наставка, објаснио је начин
функционисања тог великог субверзивног подухвата, те
вишеглаве хидре из грчке митологије. Истраживачи из
хамбуршког недељника нам објашњавају како се доиста
стварају главне личности у том великом предузећу. Шпигл нас подсећа, што је врло корисно, да се суштина тог стварања налази у филму Питера Екермена чији је наслов Bringing Down a Dictator (Како оборити диктатора).
Наслов јасно открива намере аутора: оборити не стварне
диктаторе, већ политичке лидере који се не допадају
Америци и који неће да слушају неолибералистички диктат.
Јуна
2005. године, млади који су регрутовани у земљама где треба
вршити даљу субверзију и који су ангажовани у том
подухвату на широком плану у зонама турбуленције, састали
су се у Албанији да би разрадили нове аспекте стратегије и
планирали своје будуће активности.
Резимирајмо,
циљ САД, које следе англосаксонску стратегију створену још
од стране Махана, Макиндера и Леа, у првој деценији прошлог
века је:
1) опкољавање Русије према геополитичким и геостратешким тезама Леа и Макиндера;
2)
комадање и сателизовање зоне турбуленције, а потом, у
наредној фази, и остатка Руске Федерације, према стратегији
балканизације коју је осмислио лорд Курзон почев од
Версајског споразума 1919. године, после бољшевичке
револуције и грађанског рата између Белих и Црвених. (Лорд
Курзон је хтео да створи или да се створи што већи број тампон
земаља, зависних и економски слабих, између вајмарске
Немачке и новог СССР-а. Та стратегија је предвиђала подршку
Пољској, уз учешће Француске, тако да та инструментализована
Пољска не буде у стању да развије аутономну индустрију и
довољни животни ниво, а да истовремено мора да жртвује 39
одсто свог буџета за одржавање војске. Према руском
пуковнику Морозову, та стратегија је извађена из оставе
1990, тако да је пољска армија повећала своје ефективе у
НАТО, а немачки Бундесвер их смањио (у истим размерама у
којима их је нова пољска војска повећала), што је
проузроковало велика искушења за руску армију и нове
велике буџетске захвате. Данас је реактуализација
Курзонових планова о комадању видљива на Кавказу и у
Средњој Азији, не само у борби против Русије, већ и против
Ирана.)
3)
субверзија Русије свим средствима која може да пружи
владајући „soft power”. Све у свему, ради се о томе да се у
Русији изазове побуна против Путина, праћена халабуком
медија, по обрасцу који је примењен у Украјини крајем 2004.
године.
АМЕРИЧКА ДВОСТРУКА ИГРА
У
том оквиру треба анализирати двоструку игру америчке
стратегије у задње три деценије: игру на турски (туркофонски)
свет и игру на муслиманску вахабитску саудијску карту. Игра
на турски свет је била јасно видљива под Клинтоном,
председником који је увео у игру три наведене стратегије. Уз
то, да би се у регију убризгао моћни „soft power”, али под
контролом америчких агенција, предвиђено је лансирање
телекомуникационог сателита ради стварања јединственог
туркофонског канала, на унифицираном и стандардизованом
турском језику, преко кога се може слати добро усмерена
порука у Централну Азију, све до граница са Кином.
Игра
на вахабитско-саудијску карту потиче још из времена када је
требало регрутовати ударне групе против совјетских трупа у
Авганистану. Борци муслиманске вере, муџахедини,
ангажовани су у војним формацијама, увежбани у подстицању
отпора руском присуству. Међу њима био је и извесни Осама Бин
Ладен, који је финансирао и подржао талибане.
Игра
на турску карту била је хомогенија и кохерентнија, све у
свему више „империјална” него „номадска”, у мери у којој је
отоманска империја, наследница бројних империјалних
институција Персије и грчко-византијске културе, имала
организоване империјалне структуре. Вахабитски ислам, пак,
сачувао је све особине племена са арабијског полуострва,
која су нападала византијско и персијско царство, али нису
имала упорност да дугорочно управљају тим цивилизованим и
урбанизованим територијама.
Али,
игра на турску карту није била, у Клинтоново време,
нео-византинизам или нео-отоманизам. Више је личила на нову
идеологију насталу у XX веку, која је стављала Турску у први
план као авангарду покретних народа из централне Азије,
номада или коњаника. То је идеологија пантуркизма. Она је
била на услузи антикомунистичком и антисовјетском циљу, од
времена нацистичке Немачке до Клинтонове Америке, при чему
је Турска истурана као авангарда у правцу Запада и као
авангарда NATO пакта у осетљивој области Црног мора.
ПАНТУРКИЗАМ, ЈЕДНА ХИЉАДУГОДИШЊА ВЕЗА
Пантуркизам
је гласна, раширена идеологија, али се и даље не може
остварити без спољне подршке, без подршке неке стране силе
која влада морима и има солидну индустријску
инфраструктуру. Та идеологија била је стално присутна у
турској историји, али није на потпун начин била претворена у
теорију све до двадесетих година прошлог века, доцније и по
узору на пангерманске и пансловенске идеологије. Она почива
на историјском разлогу који се заснива на турском
становишту.
То
је увек турски (туркменски, татарски или узбечки) допринос у
Централној Азији који је омогућио отоманској империји да
ојача своју војску и да води ратове у Европи и на Блиском
Истоку, против Свете лиге, Аустроугарске или Персијског
царства. Ево пар примера: багдадски калиф је позвао турске
трупе Тогрула Беја из далеких степа да успоставе ред у тада
распадајућем арапском калифату. Селџуци, који су потукли
Византинце код Менцикерта, 1071. године, такође су дошли из
Централне Азије. Задњи Грци из Требисонде су пали под навалом
руралних руља које су углавном чинили Туркмени, савезници
османлија. Под Бечом, 1683. године, отоманска војска је имала
помоћ летећих татарских и туркменских коњаничких јединица
које су уништавале и пљачкале Мађарску, Словачку и велике
делове Аустрије. Туркофонски народи из Средње Азије
представљали су демографску и војну резерву отоманске
империје.
Двадесетих
и тридесетих година прошлог века пантуркизам је само
идеологија понеког турског учењака. Он још није претворен у
политику. Више је опстајао на интелектуалном плану. Али,
1942. године, када је изгледало да се срећа смеши Трећем рајху
и када је овај подстицао неруске народе да се супротставе
Стаљину, пантуркизам – користећи ту прилику – придобија
присталице и излази на сцену.
Извесни
Туркеш, који постаје лидер националистичких „Сивих
вукова”, припада онима који траже хитан савез са Немачком да
би учествовали у брзом рушењу Совјетског Савеза, за који се
сматрало да ће брзо да падне, јер још није добио из САД, преко
окупираног Ирана, савремени ратни материјал. Покрет „Сивих
вукова”, за многе занимљив и добро организован, стајао је на
чистим пантурским позицијама све до 1965. године, када
долази до неке врсте преформулисања и допуштања офанзивног
„исламизма”, под условом да га предводе Турци. Данас је тај
покрет, који је претрпео и репресију режима, подељен.
Такође, не жели улазак Турске у Европу, јер би то, тврде,
значило утапање турског идентитета у европски.
Чини
ми се и да је важно да се не мешају три идеолошка слоја у
данашњој Турској: кемализам, националистичка идеологија
„Сивих вукова” и пантуркизам, у својој либералној и
прозападној оријентацији.
РАЗЛИЧИТЕ ТУРСКЕ ИДЕОЛОГИЈЕ
Наиме,
кемализам је хтео, а жели то и данас, да усклади Турску са
Европом, да је европеизује на интелектуалном и духовном
плану, али да је не христијанизује. У том циљу, Кемал Ататурк
развија хитиски мит. По њему, Турска је наследница хитиске
империје, тог народа индоевропског порекла који је дошао са
дунавских простора да би стигао до Блиског Истока и судара са
Египтом. Зато је он изградио и хитиски музеј у Анкари и
охрабрио археолошка ископавања да би се открила та
цивилизација која представља спону преисторије и
историје.
Идеологија
„Сивих вукова”, који себе називају „идеалистима”, јесте
пантуркизам, али њихове гласоноше повремено говоре о
исламизму и не пристају на улазак у Европску Унију (што иначе
препоручује неокемализам, веран својим основним
полазиштима). Турски либерали и социјалдемократе често су
истовремено пантуркисти и проамерички оријентисани,
антиарапски и антируски настројени, а присталице уласка у
ЕУ.
После
изборног пораза демократа и доласка Буша на власт, америчка
стратегија је унеколико измењена. Доминира
вахабитско-пуритански савез усмерен на упрошћени и офанзивни
исламизам који се, теоријски, може лакше извозити, јер је
одвојен од етничке припадности. Циљ је стварање
мобилизаторске идеологије агресивних елемената да би се
остварио пројекат интегрисаног „Великог Блиског Истока” под
суштинском америчком контролом, што представљао леп колач чак и
за америчку индустрију, увек гладну нових тржишта. Тај
„Велики Блиски Исток” има адут демографије у порасту, што
омогућава предвиђања велике плус-вредности (премда
француски иранолог Бернар Хуркад, у врло темељној студији,
констатује ипак демографски застој у Ирану, упркос
идеологији рађања у циљу стварања исламске моћи; упореди:
B. Hourcade, Iran. Nouvelles identités d’une république, Ed. Belin/Documentation Française, 2002).
Вахабитско-пуритански
савез обухвата – то је очигледно – економски савез заснован
на нафти (саудијској и тексашкој). Са Бушом, ради се више о
нафтној него о историјско-политичкој стратегији која руши
неке америчке дипломатске традиције, посебно оне које су
следиле демократе и класични конзервативци (њих нипошто не
треба мешати са савременим неоконзервативцима). Та нова
нафтна стратегија није задовољила турске снове. Они циљају,
пре свега, на мосулску нафту. Наиме, данашња Турска Мустафе
Кемала је држава са мало енергетских ресурса, недовољних да
задовоље све веће потребе становништва у брзом порасту.
Нафтни извори на истоку земље, у планинском и бунтовном
Курдистану, близу ирачких граница, нису довољни, али су
нужни, што објашњава мржњу и страх турског режима од сваке
идеје курдске националне еманципације која би могла да
доведе до сецесије. Области са тим малобројним изворима
нафте су под сталним ванредним стањем, посебно област Батмана,
где се налази главна турска рафинерија. По мишљењу Анкаре,
њена верност и савезништво са Америком морају на крају да
буду награђени, тако што ће се постићи извесна енергетска
независност преко територијалних захтева пантурске или
нео-отоманске идеологије, било путем анексије ирачког
Курдистана, било путем алијансе са Азербејџаном,
туркофонском али иранизованом државом, било путем
свакојаких повластица у експлоатацији нафте у каспијској
области, бар у њеним туркофонским деловима. Бушова нафтна
стратегија циља да концентрише максимум нафтних ресурса у
рукама оних, у Тексасу и на Арабијском полуострву, који је
већ много имају. Турска нити било ко други нема позивницу у
тој расподели. У тим условима Турска не може да се нада
стављању Мосула под контролу.
„ХИРИЈЕТ” И КУРДСКО ПИТАЊЕ
Највећи турски дневник Хиријет
недавно је сугерисао мир са Курдима у мери у којој се не
треба више отворено плашити стварања независног Курдистана
на северу Ирака. Према Хиријету, независни
Курдистан на северу Ирака могао би одлично да опстане поред
аутономног Курдистана на територији турске републике, под
условом да се створи нека врста турско-курдског заједничког
тржишта, чији би главни енергетски извор била нафта из
Мосула. То је први пут да се неки турски дневник значаја какав
има Хиријет усуди да помене идеју о аутономном
Курдистану. Циљ тог новог курдског усхићења је очигледно
стављање шапе на нафту из Мосула, који је Турска присилно
уступила 1923. године, и да се спрече ирачки шиити, савезници
САД, да се дочепају свих нафтних извора опљачканог Ирака.
Биће ветровито у Турској, а Буш, за разлику од Клинтона, није
миловао низ длаку свог турског савезника. Тај пропуст би могао
да има озбиљне последице.
Савез
између Вашингтона и вахабита је чињеница, упркос
медијској димној завеси којом се сугерише слика рата
цивилизација између Запада којим доминира Америка и
арапско-муслиманског света прожетог Бин Ладеновом
идеологијом. Осама Бин Ладен, проглашен за непријатеља број
један на целој планети после напада на Њујорк септембра 2001.
године, зачуђујуће је неухватљив. То, очигледно, омогућава
да се он представи као универзално страшило које стоји иза
свих крвавих атентата на овој планети. Бин Ладен је свакако пун
погодак као образац за све муслимане скрајнуте у велика
мрачна предграђа у која се смештају имигранти на Западу, али
он је далеко од тога да представља сав ислам. Његов ислам није
исти као ислам у Ирану, који је изабрао друга стратешка
савезништва, са Кином или са Русијом. Његов ислам није ни као
онај русофилски ислам у Централној Азији, који, иако је
претрпео жестоке ударе после пада совјетизма, неће да се
утопи у „Велики Блиски Исток”, потпуно под контролом
америчких трустова. Не постоји један ислам, већ постоје
ислами, као што је то недавно врло исправно рекао француски
геополитичар Ив Лакост. Радикални исламизми, који се
наједном проглашавају антиамеричким, најчешће играју у
корист Вашингтона и могу, осим ретких изузетака, да се
сматрају творевинама специјалних служби помоћу којих се
изводе операције у индиректном рату.
ИСЛАМИЗАМ – ПОЛУГА ДЕСТАБИЛИЗАЦИЈЕ
Добар
део тих радикалних ислама су стварне полуге за изазивање
нереда свуда у свету. То је случај са Француском где треба
сломити једну од главних сила потенцијалне осовине
Париз–Берлин–Москва. То је случај на југу Тајланда који је
дестабилизован деловањем своје муслиманске мањине. То ће
се сутра десити у Индији, земљи која се развија спорије и
мање сигурно од Кине, али се већ налази на нишану Вашингтона.
Што
се тиче Русије, савез Анкара–Вашингтон омогућава САД да
окупирају Анадолију, полазну тачку отоманског освајања
Балкана, чија је оријентална фасада, са Бугарском и
Румунијом, била, почев од 1945, под руском контролом, затим да
се приближе Кавказу који Немци нису успели да освоје
1941–1942. године, и најзад да држе у шаху арапску силу на
Блиском Истоку и у Египту, некадашњем савезнику СССР-а. Данас
Турска служи као база чеченским терористима. Питање Мосула
је охладило турско-америчке односе и омогућило
приближавање Русији. Савез Вашингтона са вахабитима
омогућава инструментализацију исламиста у чеченском
сукобу и у осталим деловима Централне Азије, као и да се нађе
извор финансирања који ће поставити на ноге антисрпску
Албанију.
Пантуркизам
и вахабитски исламизам су полуге, као што је су то Сорошева и
све сличне фондације, за стварање онога што англосаксонски
геополитичари називају „Великом игром”, која представља,
данас као и јуче, тежњу да се сузбије или уништи руска
империјална сила. <
* Аутор је главни уредник часописа „Orientation” и „Vouloir” који излазе у Бриселу, члан GRECE. Наслов оригинала: „Sur la situation actuelle de la Russie”
(Јул-август 2006)
Commentaires
Enregistrer un commentaire