Robert Steuckers – Evropský počin: Geopolitické eseje
Autor: Kerry Bolton
Recenze knihy Roberta Steuckerse The European Enterprise: Geopolitical Essays. Vybral a přeložil dr. Alexander Jacob (Manticore Press, 2016).
Anglofonní pravice intelektuálně zaostává za tou západní a ruskou o celé světelné roky, protože jí chybí dostatečně hluboké filozofické základy, z nichž lze následně vést účinnou akci. Naštěstí poslední léta přinesla anglickým mluvčím, kteří jiným jazykem nevládnou (jako například autor těchto řádek), překlady klíčových evropských myslitelů, z nichž asi těmi nejzásadnějšími jsou autoři vycházející z Nové pravice a z prostředí okruhu Duginových neoeuroasianistů. Významným krok kupředu pro anglofonní čtenáře pak znamenal vznik společnosti Arktos Media zajišťující překlady vlivných evropských myslitelů jako Guillaume Faye a Alain de Benoist. Nyní se navíc jako kvalitní vydavatel tradicionalistických a filozofických knih objevil u protinožců (Australasie, i když pod vedením v cizině žijící Novozélanďanky Gwendolyn Toyntonové) Manticore Press, jehož nejnovějším počinem je soubor devíti esejí o 300 stranách, sebraných z přednášek přeložených indickým akademikem dr. Alexanderem Jacobem. Pokrývají desetiletý úsek (do roku 2015) myšlení belgického geopolitického teoretika a proevropského aktivisty Roberta Steuckerse, jednoho z představitelů evropské Nové pravice, který roku 1994 zřídil vlastní think tank Synergies européennes.
Eseje jsou důležité, protože přinášejí
čtenářům široké pozadí životně důležité otázky místa Evropy ve světě
z pozice vědecké geopolitiky. S ohledem na palčivý nedostatek analýzy
náležité úrovně anglofonní pravice geopolitika dodnes vděčí za mnohé
právě tak britskému teoretikovi 19. století Halfordu Mackinderovi, jako
německému teoretikovi Karlu Haushoferovi, kteří oba psali o kontrole
velké masy souše jako prostředku vlády nad světem – právě oné oblasti,
v současnosti sužovaných četnými konflikty a americkým vměšováním
v mnoha podobách. Tato tradice geopolitického učení přišla s teorií o
trvalém konfliktu mezi dvěma odlišnými tendencemi geopolitické kontroly:
námořními a pozemskými mocnostmi.
Thalassokracii (námořní mocnost)
pochopitelně ztělesňovala Británie; pozemní mocnosti pak Rusko, Francie,
Rakousko-Uhersko a Německo. Británie se evropské pozemní velmoci včetně
Ruska snažila zkrotit a rozdělit všemožným diplomatickým manévrováním,
mj. podporou Japonska a Osmanské říše proti Rusku. Británie se také
postavila proti evropské jednotě, i té prosazované Ruskem skrze aktivní
podporu Svaté aliance. Jako protiváhu thalassokratických snah obklíčit
Evropu Haushofer navrhoval spojenectví Německa, Ruska a Japonska. Dnešní
geopolitičtí teoretici a stoupenci evropské jednoty pak často mluví o
„ose Paříž-Berlín-Moskva.“
Británie nakonec sáhla při „blokování“
Evropy dokonce až k vlastnímu sebevražednému zničení ve válkách proti
Evropě v letech 1914-1918 a 1939-1945. Následkem těchto mezievropských
válek se evropské říše staly dlužníky Spojených států, zatímco předtím
byl vztah obrácený. Po válce byly tradiční evropské říše rozbity – tento
hlavní válečný cíl USA by výslovně zakotven jak ve Wilsonových Čtrnácti bodech za První světové války i v Rooseveltově Atlantické chartě
za války Druhé. Dočítáme se v nich, že stěžejním pilířem poválečného
světa se má stát volný trh, což znamená smrt říší. (viz K. R. Bolton,
The Geopolitics of White Dispossession, Radix, Vol. 1, 2012). Dnes to nazýváme globalismem, který – jak Steuckers podotýká – využívá doktrín jako liberalismus či multikulturalismus k rozštěpení organických společností.
USA tedy od Británie převzaly úlohu
přední světové thalassokratické mocnosti. Thalassokracie se rodí
z kupeckého ducha. Toho dříve ztělesňovala Británie obchodníků
disponujících nepřekonatelnou námořní flotilou a pod britským patronátem
také kapitalistický étos přišel s ekonomickou doktrínou Manchesterské školy,
která dnes v nemalé míře spoluurčuje chod větší části světa.
V protikladu k této thalassokratickému pojetí ekonomiky stojí německá
škola Friedricha Lista,
který prosazoval autarkii světadílů a pevninských mas. Tuto dva
soupeřící se staly jednou z frontových linií světových válek. Britský
triumf se však ukázal Pyrrhovým vítězstvím a zadlužené impérium se záhy
po válce rozložilo.
Zatímco britská tradice přece jen ještě
vycházela v jádru z indoevropského ducha, vznik Amerických kolonií a
později Spojených států formoval především puritánsko-kalvinistický
étos. USA jsou dědictvím civilizace, která spenglerovskou terminologií
už vstoupila do své pozdně úpadkové životní fáze (toto je mimochodem
jediný Steuckersův
odkaz na Spenglera). Spojené státy byly koncem něčeho starého, nikoliv
začátkem něčeho nového. Jejich náboženstvím byly od počátku peníze a
v rámci puritánského smýšlení není kultura o mnoho víc než zbytečným
rozptylováním od práce. Stran této otázky Steuckers zdůrazňuje, že USA vzešly z kalvinistko-puritánského mesianismu. Max Weber psal o kapitalismu a puritánské etice, a přestože ho Steuckers
v těchto esejích nezmiňuje, zůstává Weber velice cenným zdrojem při
zkoumání charakteru Ameriky i kapitalismu coby mesianistického vyznání.
Znamená to, jak si velmi dobře uvědomují ruští eurasianisté, že střet
mezi odlišnými vyznáními dnešního světa nepostrádá metafyzický rozměr.
Víceméně nemá smysl dohadovat se o tom,
zda je dominantní mesianismus pohánějící americkou světovou politiku
židovského původu a účelu, či o židovském charakteru puritanismu. Síla,
označovaná ruskými eurasianisty (i Steuckersem) jako „atlanticistická“
geopolitika soustředěná kolem angloamerické thalassokracie, opakovaně
projevila ochotu obětovat zájmy Izraele a sionismu, a podobnou absenci
skrupulí v tomto ohledu projevili i „dvorní Židé“ jako Kissinger, podle
některých segmentů krajní pravice ztělesňující sionské mudrce. Steuckers
v této otázce mluví o Izraeli jako nástroji americké geopolitiky, spíš
než opačném stavu, kdy je podle obecně rozšířeného mínění americké
krajní pravice Amerika přívěskem Izraele. Člověku možná vytane na mysli
pozice SSSR, kde vyšlo několik vynikajících děl o sionismu, určených pro
celosvětovou čtenářskou obec, jako kniha Jurije Ivanova Pozor: sionismus!, v nichž je sionismus označován za osvědčený nástroj oligarchické geopolitiky.
V této sbírce esejí nenalezneme rozsáhlé
debaty ohledně definice „Evropy,“ jakkoliv narážíme na početné odkazy
na historické postavy, politiky i akademiky, z nichž je každý stručně
představen v jedné z téměř pěti set poznámek dr. Jacoba. Objevuje se
však stručné zamyšlení nad pojmem „Říše.“ Podle Steuckersova mínění
Hitlerova říše nesplňovala kritéria tradičního vymezení pojmu,
definovaného transcendentní Ideou, schopnou zahrnout pod sebe
nejrůznější etnické skupiny, ale zároveň naprosto odlišná od liberálního
multikulturalismu vnucovaného americkým kapitalismem, jehož umělost,
jinak také označovaná za „globalismus,“ postrádá jakoukoliv kvalitu
trvalosti, místa či identity poskytují lidství samotnou podstatu bytí.
Skutečně lze říci, že Říše coby imperiální koncept představuje cosi
organického a to co vyprázdněná levice nazývá „neoimperialismem“ tuto
přirozenou kvalitu nemá a ve skutečnosti je naprostou antitezí
skutečného impéria. Pro vymezení a dějiny pojmu královské ideje a toho,
co je to impérium v tradičním pojetí, odkážu čtenáře na dílo Julia Evoly,
jehož hlavní práce byly v nedávné době přeloženy do angličtiny, velkým
dílem nejspíše následkem oživení zájmu o esoterismus tvořící jednu
z hlavních os jeho politického myšlení. Při pátrání po kořenech ideje
Říše dospívá Steuckers
až k předevropské tradici „proto-Peršanů,“ jejichž široce pojatý
rytířský a královský étos povinnosti a poslušnosti tvořil sociální
základ pro prekapitalistická organická společenství po celá tisíciletí.
Steuckersova sbírka esejí se ovšem
soustředí na jisté praktické otázky evropské jednoty, o nichž se obecně
příliš nemluví, jako význam telekomunikací, evropského vesmírného
programu, satelitních komunikací, transevropských dálnic a dalších
komunikačních systémů. Předpokladem evropské svrchovanosti podle něj je
konec americké nadvlády v těchto oblastech. Právě na tomto poli může
Rusko sehrát významnou úlohu a přichází zde na pořad dne „eurasijská“
vize spojená s obrodou ruského vlivu, který by ruku v ruce
s prosazováním evropské geopolitické strategie vystavil stopku americké
„atlanticistické“ thalassokratické strategii usilující o oddělení Evropy
od Ruska. Steuckers
označuje tento geopolitický průlom „de-enklavizací,“ rozbitím americkým
vlivem vytvořených omezení, která nejzřetelněji vyšla na povrch během
„barevných revolucí“ v postsovětských zemích a nepokojích vyvolaných
v Libyi, Iráku a Afghánistánu. Kromě toho se Steuckers
zabývá i významem evropské politiky spojenectví s iberskou Amerikou,
s přirozeným středem zájmů v bolívarské Venezuele. V této zemi se
skutečně vize jednotného bolívarského bloku stala oficiálním postojem
elit; také jde ovšem o vizi Juana Perona, v jehož geopolitické
diplomacii měla důležité místo i Kaddáfího Libye. (viz K. R. Bolton, Perón and Perónism, Black House Publishing 2014)
Není bez zajímavosti, že Perón se během
svého španělského exilu stal stoupencem belgického geopolitického
teoretika Jeana Thiriarta, v rozpracovávání jehož odkazu Steuckers
pokračuje. Za další pozoruhodný souběh lze považovat vzájemné působení
Nové pravice, de Benoista, Thiriarta a ruských neoeurasianistů v čele
s Duginem. Mezi styčné body patří mj. odkazy na geopolitické teze
Mackindera a Haushofera, především klíčové pojmy Heartland (vnitrozemí Světového ostrova bez přístupu k nezamrzajícím mořím) a Rimland
(pásmo izolující Heartland od nezamrzajících moří) při vymezení
geopolitických sfér, pozemních a námořních mocností i jejich ze své
podstaty protichůdných světonázorů; a právní filozofie Carla Schmitta
při definování identity a opozice. Steuckers se shoduje s Duginem na důležitosti pěstování asijských spojenectví. Skupina BRICS je projevem vlivu Dugina a jeho eurasianistů na Putinův režim – a zčásti i příčinou neukojitelné nenávisti „atlanticistů“ k Putinovi. Steuckers i Dugin
shodně přisuzují klíčovou úlohu při výše zmíněné „de-enklavizaci“
Eurasie Číně. Podle Steuckerse Čína podobně jako Japonsko agresivně
nešíří své náboženství, ani se v rámci mezistátních interakcí nevměšuje
do vnitřních záležitostí států – na rozdíl od USA, které morální hesla
dlouhodobě využívají coby svou upřednostňovanou strategií. Čína (znovu –
podobně jako Japonsko) si uchovala své tradice při současném přijetí
technologií, přestože Steuckers
upozorňuje, že Čína převzala i „západní“ a „sociálně darwinistický“
model rozvoje. V tomto bodě jsem, přiznám se, poněkud obezřetnější, snad
kvůli podvědomé provinciálnosti protinožců a mému odporu k okouzlení
novozélandských podnikatelských i politických kruhů Čínou, datujícího se
už od dob Mao Ce-Tunga. I když se Steuckers
dotýká otázek ropy a dalších surovin, jednou z oblastí mého zájmu je
úloha nadcházejících „válek o vodu“ v Eurasii, kdy Čína systematicky
upevňuje svou kontrolu horních toků většiny asijských řek v Tibetu, a
v této otázce se začínají objevovat první náznaky zásadního konfliktu i
mezi Ruskem a Čínou. (Viz Bolton, Geopolitics of the Indo-Pacific, Black House Publishing 2013).
Dalším pozoruhodným a (na pravici)
sporným bodem Steuckersova myšlení zřejmě bude jeho odmítání
separatistické a „identitární“ politiky rozmanitých evropských etnických
skupin. Chápe tento vývoj jako krok nazpět od evropské jednoty a
výchozí body těchto identit označuje za povrchní. S ohledem na Evropskou
unii (kterou nazývá „eurokracií“) sice lze zvýšenou poptávku po
pevnější identitě v reakci na všeobjímající materialismus a hédonismus
EU – odvozený z amerického vzoru s jeho jakobínsko-zednářským
ideologickým impulzem – vnímat jako pochopitelnou, Steuckers
však v dotyčných národních a etnických hnutích nevidí nic s dostatečnou
kulturní hloubkou. Vyjadřuje obavy, že separatistické tendence jsou
odvrácením se od skutečné evropské Říše, které kontinent jen roztříští.
V mnoha takovýchto „krajně pravicových“ hnutích se pak skutečně
setkáváme s programem vycházejícím z neoliberalismu a islamofobie, čímž
se stávají nadšenými fanoušky Izraele, podobně jako když některé části
„pravice“ za Studené války bezmyšlenkovitě papouškovaly původem
trockistické protiruské a protisovětské slogany.
Steuckers
velice trefně ukazuje kořeny současného (zavádějícím způsobem
pojmenovaného) „neokonzervativního hnutí“ právě v tomto trockismu.
Neokonzervativci si udržují vysokou míru vlivu na americkou zahraniční
politiku a úspěšně vzkřísili rétoriku Studené války pro boj s novými i
staronovými nepřáteli: „islamofašismem,“ jak jej neokonzervativci
překřtili, i věčným protivníkem Ruskem. Jak autor podotýká, kořeny
americké doktríny „permanentní války“
lze bez velkého přehánění vystopovat k trockistické „permanentní
revoluci“, z níž se tedy fakticky stal úhelný kámen americké zahraniční
politiky. Konkrétněji pak neokonzervativní geopolitičtí stratégové
prostřednictvím americké moci usilují o vytvoření neutuchající
nestability – „ustavičného konfliktu.“ V zásadní studii na téma
zahraniční politiky, kde byl tento pojem představen americkým
geopolitikem Ralphem Petersem, je za základní prvek této ničivé
strategie označen kulturní rozklad šířený MTV, Hollywoodem apod. ke
zničení posledních stop tradice a roztříštění cílové společnosti.
Praktické případy, podobné trockistickému a CIA financovanému Congress for Cultural Freedom,
který během Studené války využíval jazzu a abstraktního expresionismu,
ovšem v podstatně širším a pokleslejším měřítku, dnes vidíme na
propagaci „hip-hopu“ a podobných kulturních počinů mezi evropskou
mládeží americkým ministerstvem zahraničí. (Viz K. R. Bolton, Babel Inc., Black House Publishing 2013).
Osobně za nejvýznamnější prvek
díla považuji Steuckersovo určení USA jako hlavního protivníka Evropy a
Ruska a označení metafyzického rozměru propasti, která je dělí – jde o
střet odlišných pojetí světa a jeho osudu. USA zůstávají, když
si vypůjčím Yockeyho výrazivo, „vnějším nepřítelem,“ který ve Schmittově
pojetí protivníka může pomoci sjednotit a zformovat evropský ethnos, oživený symbiózou s Ruskem. Není bez zajímavosti, že Steuckers
nečerpá ze Spenglera, ale z díla Arnolda Toynbeeho. Jeho teorii
civilizace, podle níž civilizace vznikají skrze „výzvu a reakci,“ vnímá
jako tvůrčí dialektiku, která dokáže oživit – pro změnu Spenglerovými
slovy – civilizaci v její zimní fázi, senilitě a směřující vstříc smrti.
Evropská odpověď tváří tvář současným výzvám se může ukázat jako
obrodný podnět. Rusko nepochybně ukázalo cestu a svým povědomím dějinné
mise může propůjčit novou představu o vlastním osudu také Evropě.
Recenze Kerryho Boltona na knihu Roberta Steuckerse The European Enterprise: Geopolitical Essays vyšla na stránkách Euro-Synergies (Forum des résistants européens) 7. září 2016.
Commentaires
Enregistrer un commentaire